Академічна доброчесність

Що таке академічна доброчесність?

Це сукупність етичних принципів i визначених Законом України «Про освіту» правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатівнавчання та / або наукових (творчих) досягнень.

Що означає дотримання академічної доброчесності здобувачами вищої освіти?

– самостійно виконувати навчальні завдання, завдання поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для ociб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх актуальних потреб і вимог);

– робити посилання на джерела інформації в разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;

– дотримуватися норм законодавства про авторське право i суміжні права;

– надавати достовірну інформацію про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності (використані методики досліджень і джерела інформації)

Що є порушенням принципів академічної доброчесності?

Академічний плагіат:

– дослівне запозичення текстових фрагментів без оформлення їх як цитат із посиланням на джерело;

– використання інформації (факти, ідеї тощо) з джерел без посилання на це джерело;

– перефразування тексту джерела у формі, що є близькою до оригінального тексту, або наведення узагальнення ідей, інтерпретацій чи висновків з певного джерела без посилання на це джерело;

– подання як власних робіт (рефератів, контрольних робіт, модульних робіт, курсових робіт, кваліфікаційних тощо), виконаних на замовлення іншими особами, у тому числі робіт, стосовно яких справжні автори надали згоду на таке використання.

Самоплагіат:

– повторне подання здобувачами вищої освіти письмових робіт, які вже подавалися як звітність з інших дисциплін, без дозволу викладача;

– дублікація навчально-наукових робіт, кваліфікаційних робіт, публікацій – подання / публікація однієї і тієї самої роботи (цілком або з несуттєвими змінами) як нової роботи;

– повторний аналіз раніше опублікованих даних без посилання на попередню публікацію цих даних та раніше виконаного їx аналізу.

Фабрикація:

– наведення в письмових роботах здобувачів вищої освіти i наукових роботах вигаданих чи неперевірених даних, зокрема статистичних даних, результатів експериментів, розрахунків чи емпіричних досліджень;

– посилання на вигадані джерела інформації або навмисне посилання не на справжнє джерело;

– приписування іншим особам текстів, думок чи ідей, яких вони не висловлювали чи не публікували.

Фальсифікація:

– наведення в письмових роботах здобувачів вищої освіти i в наукових роботах свідомо змінених літературних даних та даних, отриманих з інших джерел;

– наведення неповної або викривленої інформації про апробацію результатів досліджень та розробок.

Обман:

– подання як результатів власної діяльності робіт, виконаних на замовлення іншими особами, або робіт, стосовно яких справжні автори надали згоду на таке використання;

– здавання або представлення різними особами робіт з однаковим змістом як результату власної навчальної діяльності;

– використання системи прихованих сигналів (звукових, жестових) при виконанні групових контрольних заходів з однаковими варіантами;

– несамостійне виконання завдань у випадках, коли не дозволяється отримання допомоги, або не зазначення інформації про отриману допомогу, консультації, співпрацю;

– проходження процедур контролю знань підставними особами;

– симуляцјя погіршення стану здоров’я, хвороби з метою уникнення контрольних заходів.

Необ’єктивне оцінювання:

– свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів вищої освіти;

– невчасне повідомлення здобувачів вищої освіти про систему оцінювання результатів навчання;

– застосування системи оцінювання, що не відповідає задекларованим цілям та завданням теми, дисципліни, практики, освітньої програми тощо.

Чому варто дотримуватися принципів академічної доброчесності у власній навчальній, науковій (творчій) діяльності?

Здобувачі вищої освіти отримують і / або вдосконалюють компетентності:

– діяти у професійних і навчальних ситуаціях із позицій академічної доброчесності та професійної етики;

– самостійно виконувати навчальні завдання різної складності;

– коректно посилатися на джерела інформації в разі запозичення ідей, тверджень, відомостей;

– усвідомлювати значущість норм академічної доброчесності (оцінювати приклади людської поведінки відповідно до них);

– оцінювати приклади людської поведінки відповідно до норм академічної доброчесності;

– давати моральну оцінку власним учинкам, співвідносити їх із моральними та професійними нормами тощо.

Що буде у разі виявлення факту порушення здобувачами вищої освіти принципів академічної доброчесності?

У разі виявлення факту порушення студентом академічної доброчесності безпосередньо під час проходження поточного, модульного, семестрового i підсумкового контролю чи при перескладанні академічної заборгованості науково-педагогічний працівник (екзаменаційна комісія) припиняє проходження здобувачем вищої освіти контролю, йому / їй i всім присутнім в аудиторії повідомляється про встановлення факту порушення академічної доброчесності, розкривається сутність цього факту. Науково-педагогічний працівник (екзаменаційна комісія) згідно зі встановленими кафедрою критеріями оцінювання виставляє студентові, який порушив академічну доброчесність, 0 (нуль) балів (у 100-бальнй шкалі) та / чи оцінку «незадовільно» в 4-бальнй системі за проходження того чи того контролю.